Bølger og vindkraft
La elevene dine få innsikt i utfordringer havet byr på når flytende vindmøller skal lages!
Den 7 meter lange bølgetanken brukes for å koble observasjoner og målinger til bølgebegreper - og det blir testhavet for de flytende vindmøllene de skal konstruere!
NB! Har du lyst til å bruke bølgetanken til et eget opplegg med klassen din kan du sende forespørsel for egentid med bølgetanken. Du står da fritt til å bruke den til det trinnet du ønsker.
Den 7 meter lange bølgetanken brukes for å koble observasjoner og målinger til bølgebegreper - og det blir testhavet for de flytende vindmøllene de skal konstruere!
NB! Har du lyst til å bruke bølgetanken til et eget opplegg med klassen din kan du sende forespørsel for egentid med bølgetanken. Du står da fritt til å bruke den til det trinnet du ønsker.
Vår leiekontrakt går ut og Engineerium legges ned i april 2024, men vi holder åpent for bookinger til og med 15. mars. Dette er et av to prioriterte undervisningsopplegg for resten av åpningstiden vår.
Slik foregår opplegget
Utfordringen er å bearbeide en 3D-printet vindmølle til en flytende konstruksjon. Opplegget blir en blanding av fagprat og diskusjon, utforsking, illustrasjon og beskrivelse av begreper observert - og modifiseringen av vindmølla til en flytende konstruksjon. Alle konstruksjonene testes i bølgetanken og det blir en felles refleksjon og diskusjon på hva som fungerte og ikke - samt noen av faktorerene som påvirker vindmølla.
Utfordringen er å bearbeide en 3D-printet vindmølle til en flytende konstruksjon. Opplegget blir en blanding av fagprat og diskusjon, utforsking, illustrasjon og beskrivelse av begreper observert - og modifiseringen av vindmølla til en flytende konstruksjon. Alle konstruksjonene testes i bølgetanken og det blir en felles refleksjon og diskusjon på hva som fungerte og ikke - samt noen av faktorerene som påvirker vindmølla.
Praktisk informasjon
Forarbeid på skolen:
På Engineerium:
Har du elever som krever tilrettelegging ønsker vi at du tar direkte kontakt før besøket slik at vi kan tilrettelegge. Finner du ingen tider som passer, ta kontakt med oss på post@engineerium.no.
Forarbeid på skolen:
- Klassen deles inn i grupper på ca. 4 elever.
- Gruppene diskuterer og noterer ned argumenter for/imot vindkraft.
- Basert på bilde av vindmøllen med dimensjoner og en liste over utstyr, skal gruppene planlegge og lage en grov skisse for hvordan de vil konstruere den om til en flytende vindmølle. Dette finner du lengre ned på siden under Ressurser.
På Engineerium:
- Noen deler skjer felles (diskusjon, konstruksjon og test av konstruksjoner), andre deler splittes klassen i to.
- To formidlere vil kjøre fagprat parallelt, men læreren må være med klassen under hele besøket.
- Elevene må ha med notatene sine og skrivesaker.
- Elevene skal presentere sin konstruksjon og begrunne materialvalg og design.
Har du elever som krever tilrettelegging ønsker vi at du tar direkte kontakt før besøket slik at vi kan tilrettelegge. Finner du ingen tider som passer, ta kontakt med oss på post@engineerium.no.
Ressurser
Forarbeid
Etterarbeid
Test-deg-selv - Velg live quiz om dere gjør dette i klasserommet sammen, eller velg alternativet "assign homework" slik at elevene kan ta det hvor som helst asynkront innenfor tidsrammen du setter.
mål som dekkes
Undervisningsopplegget dekker helt eller delvis punkter fra ulike deler av læreplanen:
Fra opplæringens verdigrunnlag:
1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang
1.5 Respekt for naturen og miljøbevissthet
Fra prinsipper for læring, utvikling og danning:
2.2 Kompetanse i fagene
2.4 Å lære å lære
2.5 Tverrfaglige temaer: Bærekraftig utvikling
Fra kjernelementer;
Fra kompetansemål og vurdering
Fra opplæringens verdigrunnlag:
1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang
1.5 Respekt for naturen og miljøbevissthet
Fra prinsipper for læring, utvikling og danning:
2.2 Kompetanse i fagene
2.4 Å lære å lære
2.5 Tverrfaglige temaer: Bærekraftig utvikling
Fra kjernelementer;
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Energi og materi
- Jorda og livet på jorda
Fra kompetansemål og vurdering
- Drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden
- Utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener